Content marketing jako sposób promowania kultury

Kultura czy sztuka to wyjątkowe dziedziny działalności człowieka, we współczesnym świecie jednak również one muszą być promowane, aby zyskiwać grono zainteresowanych odbiorców, którzy chętnie będą brali udział w wydarzeniach kulturalnych, będą kupowali dzieła sztuki czy staną się mecenasami artystów. Nie można jednak promować sztuki i kultury w ten sam sposób w jaki sprzedaje się mydło czy usługi depilacji laserowej. Trudno też wyobrazić sobie promocje czy rabaty w stylu „kup jedno dzieło Malczewskiego, a drugie w gratisie otrzymasz za darmo”, dlatego też osoby prowadzące marketing instytucji kulturalnych czy prowadzące biznes związany ze sztuką muszą z dużym wyczuciem dobierać narzędzia marketingowe.

Zdecydowanie jednym z lepiej sprawdzających się w przypadku promocji kultury narzędzi marketingowych jest content marketing zwany także marketingiem treści.

W zasadzie content marketing nie jest sensu stricto narzędziem, a bardziej całą strategią działań związanych z tworzeniem i publikowaniem wartościowych i angażujących treści. Firmy czy instytucję poprzez ich udostępnianie zyskują zainteresowanie konsumentów, co przekłada się na realizację założonych celów.

Warunkiem skutecznego uprawiania marketingu treści jest tworzenie bardzo dobrej jakościowo treści, która zarówno pod względem merytorycznym, technicznym, jak i estetycznym prezentuje najwyższych poziom. Jakość treści, które publikowane są w ramach content marketingu powinna być przedmiotem szczególnej troski instytucji kultury oraz osób i firm zajmujących się promocją sztuki.

Co do zasady wyróżnia się trzy formaty treści prezentowane w ramach content marketingu są to: tekst, film i obraz, jednak w praktyce często spotyka się również rozwiązania hybrydowe, takie jak będące połączeniem tekstu i obrazu infografiki czy stanowiące połączenie filmy i obrazu webinaria.

Od tworzonej treści, potencjalnych odbiorców oraz dziedziny sztuki czy kultury, jaka jest promowana zależy także wybór odpowiedniego kanału dystrybucji treści. Wśród takich kanałów dużą popularnością ostatnimi czasy cieszą się media społecznościowe takie jak Facebook, Inastagram czy Twitter. Prowadzenie profili na takich portalach wymaga wiedzy, która pozwoli zaangażować użytkowników social media. Jakie działania podejmować, by profilem firmy interesowało się coraz więcej osób, można dowiedzieć się tutaj – administracja fanpage. Wiedza i doświadczenie to czynniki, które pozwalają skutecznie promować kulturę i sztukę.