Dieta a preferencje, czyli jak dobrać najodpowiedniejszy sposób odżywiania się

Przejście na dietę niestety najczęściej nie kojarzy się nam z niczym pozytywnym, a raczej z wieloma wyrzeczeniami i z odmawianiem sobie wszystkiego tego, co lubimy. Tymczasem- wcale nie musi tak być, a nawet nie powinno tak być, gdyż taki sposób żywienia raczej trudno będzie utrzymać przez dłuższy czas. Doskonałym przykładem są bardzo restrykcyjne diety odchudzające, po których skończeniu niejednokrotnie pacjenci wręcz rzucają się na jedzenie, co kończy się efektem jo-jo. Dlatego też  w wielu przypadkach wizyta u dietetyka jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż specjalista będzie w stanie zaproponować nam racjonalną dietę, która będzie dopasowana do naszych indywidualnych preferencji i do naszego stylu życia. W przypadku takiej diety mamy znacznie większe szanse na powodzenie. Wobec tego,  jak dobrać odpowiednia dietę?

Udając się do dietetyka warto mieć ze sobą dzienniczek żywienia

Czy wolimy omijać śniadania na rzecz późnej kolacji? A może są produkty, bez których nie wyobrażamy sobie naszej diety? Czy mamy możliwość regularnego jedzenia w pracy? Jaki cel chcielibyśmy osiągnąć? Wszystkie te pytania są bardzo istotne przy układaniu jadłospisu, gdyż pozwalają na ułożenie takiej diety, która nie będzie ani trudna ani uciążliwa w realizacji. Aby dietetyk faktycznie był w stanie ułożyć dla nas taką dietę- najlepiej od razu przedstawić mu już na pierwszej wizycie to, jaki cel chcielibyśmy osiągnąć, w jakim dystansie czasowym oraz jaki styl życia prowadzimy.

 

Zastanawiając się,  jak dobrać odpowiednia dietę na pewno warto wziąć pod uwagę, że bardzo pomaga zapisywanie przez tydzień wszystkiego co jemy wraz z porami posiłków jeszcze przed wizytą w gabinecie dietetycznym. Potem warto także od razu poinformować dietetyka o wszelkich nietolerancjach pokarmowych, problemach i dolegliwościach zdrowotnych oraz o podejmowanej w ciągu dnia aktywności fizycznej. Dobrego specjalistę możemy znaleźć na stronie projektzdrowie.info.

Dieta ketogeniczna, zbilansowana czy ograniczająca węglowodany?

Wśród zdrowych i bezpiecznych diet na pewno nie znajdziemy diety dr Dąbrowskiej czy Duncana. To nie oznacza jednak, że nasz wybór jest ograniczony, gdyż jest wręcz przeciwnie- jest bardzo duży.

  • Dieta ketogeniczna zakłada maksymalne ograniczenie spożycia węglowodanów na rzecz tłuszczów. Dieta ta jest szczególnie efektywna na początku jej stosowania, kiedy zależy nam na szybkich efektach wagowych. W dłużej perspektywie czasowej może być natomiast dość trudna do utrzymania.
  • Dieta zbilansowana nie zakłada ograniczania praktycznie żadnych grup produktów- można jeść wszystko kierując się tym, aby była to żywność jak najmniej przetworzona. Osobom będącym na redukcji zaleca się zwiększenie podaży białka kosztem węglowodanów tak, aby posiłki były bardziej sycące. Dobrą i racjonalną zasadą jest reguła 80/20. Proporcje te oznaczają, że przez 80% czasu jemy zdrowo, a 20% tego, co zjadamy możemy poświęcić na przyjemności. Taka dieta jest jedną z najłatwiejszych do utrzymania.
  • Dieta wysoko węglowodanowa– na takiej diecie ograniczamy tłuszcze do potrzebnego nam minimum- będzie to zazwyczaj wielkość rzędu 60-70 g dziennie. Jest to dieta sprzyjająca sportowcom, którzy dużo trenują w ciągu dnia i którzy potrzebują wysokiej podaży energii.